«Ενημέρωση του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης στο 5ο Λύκειο Μυτιλήνης»
11 Απριλίου, 2019
Νέα της Συνόδου, 15-18 Απριλίου 2019 – Στρασβούργο
12 Απριλίου, 2019

Επιστήμονες που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ παρουσιάζουν για πρώτη φορά την εικόνα μαύρης οπής

Η Επιτροπή αποκαλύπτει σήμερα την πρώτη εικόνα μαύρης οπής που ελήφθη από το «Event Horizon Telescope», παγκόσμια επιστημονική συνεργασία στην οποία συμμετέχουν επιστήμονες που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Αυτή η σημαντική ανακάλυψη παρέχει οπτική απόδειξη όσον αφορά την ύπαρξη μαύρων οπών και διευρύνει τα σύνορα της σύγχρονης επιστήμης.

Η πρώτη παρατήρηση μαύρης οπής είναι αποτέλεσμα της μεγάλης κλίμακας διεθνούς ερευνητικής συνεργασίας γνωστής ως «Event Horizon Telescope» (EHT), στην οποία καίριο ρόλο διαδραμάτισαν ερευνητές που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Αυτό το σημαντικό επιστημονικό επίτευγμα αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τις μαύρες οπές, επιβεβαιώνει τις προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Άλμπερτ Αινστάιν και ανοίγει νέες προοπτικές για την έρευνα στο σύμπαν. Η πρώτη εικόνα μαύρης οπής που αποτυπώθηκε με επιτυχία παρουσιάστηκε σήμερα ταυτόχρονα σε έξι συνεντεύξεις Τύπου παγκοσμίως.

Ο κ. Κάρλος Μοέδας, Επίτροπος αρμόδιος για την έρευνα, την επιστήμη και την καινοτομία, δήλωσε: «Η λογοτεχνία συχνά εμπνέει την επιστήμη, και οι μαύρες οπές κεντρίζουν εδώ και χρόνια τα όνειρα και την περιέργειά μας. Σήμερα, χάρη στη συμβολή Ευρωπαίων επιστημόνων, η ύπαρξη μαύρων οπών δεν αποτελεί πλέον μια θεωρητική και μόνον έννοια. Αυτή η εκπληκτική ανακάλυψη αποδεικνύει και πάλι πως η από κοινού καταβολή προσπάθειας με εταίρους σε παγκόσμιο επίπεδο μπορεί να οδηγήσει στην επίτευξη του αδιανόητου και στη διεύρυνση του ορίζοντα των γνώσεών μας.»

Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΣΕ), καθηγητής Ζαν-Πιέρ Μπουργκινιόν, πρόσθεσε: «Συγχαίρω τους επιστήμονες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι έκαναν αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ανακάλυψη και διεύρυναν τα σύνορα της γνώσης. Θα ήθελα να εκφράσω την ιδιαίτερη ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι, επιστήμονες οι οποίοι χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας συνέβαλαν αποφασιστικά σε αυτή την πρωτοποριακή ανακάλυψη. Η τολμηρή προσέγγιση της ΕΕ για τη χρηματοδότηση τέτοιου τύπου ριζικά πρωτοποριακής βασικής έρευνας, οδηγεί άλλη μια φορά σε επιτυχία. Δικαιώνει, επίσης, και πάλι τον στόχο του ΕΣΕ όσον αφορά τη χρηματοδότηση έρευνας υψηλού κινδύνου/υψηλού κέρδους.»

Η χρηματοδότηση της ΕΕ μέσω του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΣΕ) παρείχε σημαντική στήριξη στο EHT. Συγκεκριμένα, η ΕΕ παρείχε χρηματοδότηση σε τρεις από τους επιστήμονες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την ανακάλυψη καθώς και στις ομάδες τους, ενώ παρείχε στήριξη και στην ανάπτυξη και τελειοποίηση των μεγάλης κλίμακας υποδομών τηλεσκοπίου που ήταν απαραίτητες για την επιτυχία του έργου.

Τα σημερινά αποτελέσματα προστίθενται στη σειρά επιτευγμάτων του ενωσιακού προγράμματος χρηματοδότησης της έρευνας και καινοτομίας Ορίζων 2020 και των προγενέστερων προγραμμάτων – πλαισίων. Βασιζόμενη στην επιτυχία αυτή, η Επιτροπή πρότεινε το Ορίζων Ευρώπη, το πιο φιλόδοξο μέχρι τώρα πρόγραμμα της ΕΕ, ώστε να παραμείνει η ΕΕ στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας έρευνας και καινοτομίας.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.